تبلیغات
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)" - محور معرفت دینی
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)"
"مثل شمعی پروانه ها را دور خود جمع کنید"
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
ارسال شده در چهارشنبه 3 دی 1393 ساعت 07:23 ب.ظ توسط علیرضا ابراهیم پور

«حق آمد»



خداوند در سوره سبأ آیه 49 می فرماید:

  اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ جَاء الْحَقُّ وَمَا یُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ»

بگو حق آمد و باطل نماند و یارای بازگشتنش نیست

***
تفسیر مجمع البیان

قُلْ جَاءَ الْحَقُّ
هان اى پیامبر! بگو حق آمد.
منظور از حق در اینجا فرمان خدا و وحى اوست که مردم را به توحیدگرایى و یکتاپرستى و فرمانبردارى از مقررات او فرمان مى‏‌دهد.
و به باور پاره‌‏اى از جمله «ابن مسعود» منظور جهاد در راه خدا و پیکار با شمشیر ستم‌‏سوز است.
وَمَا یُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ
و باطل و بیداد رفت، به گونه‌اى که دیگر، نه براى باطل آغازى خواهد بود و نه بازگشتى؛ نه کار تازه‌‏اى مى‏‌تواند انجام دهد و نه مى‌‏تواند شیوه زشت و ظالمانه گذشته را ادامه دهد؛ چرا که وقتى حق با همه وجود تجلى کرد و نمایان گردید، دیگر براى باطل چیزى نمى‏ماند تا کارى انجام دهد و تباهى به بار آورد.
«قتاده» مى‌‏گوید: منظور از باطل در اینجا «ابلیس» است، که نه مى‌‏تواند چیزى را پدید آورد و نه مى‏‌تواند کارهاى گذشته ابلیسیان پیشین را بازگرداند.