تبلیغات
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)" - محور بصیرت سیاسی
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)"
"مثل شمعی پروانه ها را دور خود جمع کنید"
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
ارسال شده در یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 05:25 ب.ظ توسط علیرضا ابراهیم پور

روان شناسی مخاطب تهاجم فرهنگی



برای مقابله با تهاجم فرهنگی لازم است تا قبلاًٌ مخاطب را بشناسیم و راه های تاثیرپذیری وی را بدانیم. به طور کلی علل بروز یک رفتار را در سه بخش اساسی می توان در نظر گرفت:


  1. اطلاعات، آگاهی ها، شناخت ها و باورها

اطلاعات ،آگاهی ها و دانسته های یك فرد كه منجر به تشکیل نوع نگرش شخص می شود. نگرش ها از جایگاه و نفوذ شخصیتی افراد نیز متاثر می شوند كه این تاثیر ناشی از دانسته و یا اطلاعی قبلی و پذیرفته شده در افراد است و قسمت مناسبی از رفتار آدمی را بدون تحقیق و تفحص شكل می دهد برای یافتن چرائی یك رفتار باید آگاهی و نگرش فرد را كاوید ودلائل ذهنی اورا مورد توجه قرار داد ، مثلا اگر نگرش یك نوجوان این باشد كه آرایش خاص مو و پوشش جلف و متفاوت از دیگران سبب زیبائی و جذبة او خواهد شد ، برای تامین این نیاز به پوشش خاص اقدام نموده و پس از عمل به این نگرش توجه (مثبت یا منفی)دیگران را نیز مشاهده خواهد نمود ، از آنجا این مقوله در راستای نیازهای روانی اوست نوعی تقویت وگرایش را در او به وجود خواهد آورد و انگیزه لازم برای ادامة رفتار او را به دنبال خواهد داشت . بجای مبارزه با این عملكرد و فشاروارد كردن بر فرد برای تغییر این گرایش و باید نگرش اورا تغییر دهیم و زمینه های منفی این گونه تقلید ها را به او بنمایانیم تا او به باور جدیدی برسد و خود به تغییر روش اقدام نماید . در این گونه مواقع آگاهی ها و نگرش های فردیا تایید می شوند و یا اصلاح می گردند و یا باید كلا تغییر نمایند ونگرش جدیدی مورد پذیرش آنان قرار گیرد كه در هر حالت رفتار فرد هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

  1. ارزش ها و گرایش ها، رغبت ها و تمایلات و خواسته ها:

رغبت ها ، تمایلات و خواسته ها از احساسات درونی فرد متاثر می شوند. آدمی در برابر هر موقعیت جدید دو نوع واكنش خواهد داشت. الف- احساس خوشایند از موقعیت جدید ،كه این احساس سبب علاقه مندی و گرایش مثبت به آن موقعیت ، رفتار و یا گفتار خواهد شد و بگونه ای ادامة این راه و موقعیت را نیز تضمین خواهد نمود. ب- احساس ناخوشایند از موقعیت جدید ،كه این حالت باعث نفرت ، گریز و فاصله گرفتن از موقعیت جدید خواهد شد و فرد سعی در فراموشی و خارج كردن آن از ذهنیت خود خواهد نمود . در تغییر رفتار باید احساسات فرد را مورد بررسی قرار داد و خوشایندی یا ناخوشایندی احساس را واكاوی و متاثر نمود ، برجسته سازی موقعیت های خوشایند با ابزارهای متداول تربیتی چون تشویق ، تایید ، وانمود سازی عملكرد افراد موثر و مثبت و منفی سازی موقعیت های ناخوشایند از طریق استدلال ، آموختن اجتناب ، همراه سازی با موقعیت های نا خوشایند پذیرفته شده ، از رمز و رموز كار مربیان توانمند خواهد بود

 

  1.  رفتار ها و کردارها

مجموعه دانسته ها، نگرش ها، احساسات و تمایلات در صورتی كه هماهنگ و مؤید یك دیگر باشند به اعتقاد ارتقاء یافته و به باور تبدیل می شوند و نهایتاً رفتارها و کردارهای شخص بر طبق آنها رقم می خورد.

بسیاری از رفتار ها پس از باور، درونی شده و زمینه ای از عادت وتكرار ادامه آن رفتار را پشتیبانی می كند.

 

ج

روش ها و راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی

با توجه به گسترش بسیار زیاد ارتباطات و تاثیر و تاثر مقوله فرهنگ از مسائل سیاسی، اقتصادی تکنولوژیکی و علمی،... و از طرف دیگر پیچیدگیهای خاص مسائل فرهنگی به نظر می رسد اولین و مهمترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی، انجام مطالعات و تحقیقات برای شناخت اجزاء فرهنگ خودی و فرهنگ بیگانه می باشد و پیچیدگی خاص این موضوع حتماً این شناخت وسیع را می طلبد. رهبر انقلاب مبارزه و مقابله با این هجوم را از سخت ترین جهاد ها معرفی می کنند: جهاد، انواعی دارد. یکی از سخت ترین جهادها این است که در مقابله با هجوم افکار و فرهنگ های غلط و انحرافی و درک غلط جمعی از مردم، انسانی که حق را می شناسد، بایستد و بخواهد از حق دفاع کند، و با بیان، با فکر، با منطق، با سلاح زبان و قلم، ذهن ها را به سمت آنچه درست است هدایت کند. این، از آن جهادهای بسیار دشوار است.[1]

در بخش های قبلی این متن بخشی از ابعاد این موضوع بررسی شد و مسلم است که تا شناخت کامل نباشد اثرگذاری نیز محدود خواهد بود. مرحله اول مبارزه با تهاجم فرهنگی درک جوانب این موضوع است. بدیهی است برای ایجاد تغییر در اعتقاد و باور افراد ، احتیاج به كار علمی و تلاش جدی داریم ، زیرا علاوه بر آنكه باید آگاهی افراد را متحول سازیم در نگرش آنها هم تاثیرات جدی بوجود آوریم .

راهکارهای مبارزه با تهاجم فرهنگی بسیار است و از آنجا که تهاجم فرهنگی همانطور که ذکر شد در عرصه های بسیار متنوع و پیچیده است، مقابله با آن نیز همین طور متنوع و پیچیده است.

راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی می تواند در حیطه های مختلف و برای افراد و گروههای متفاوت جداگانه تعریف شود و برخی راهکارها را نیز می توان برای عموم در نظر گرفت. به عنوان مثال آموزش و پرورش، دولت، متولیان مساجد، متولیان دانشگاه ها، طلاب، خانواده ها، وزارت ارشاد بسیاری از گروه ها و نهادهای خاص هر یک به فراخور مخاطبین و ابزارها و میزان قدرت و تاثیرگذاری شان می توانند راهکارهایی متفاوت و خاصی را برای مقابله با تهاجم فرهنگی اتخاذ کنند.

راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی می تواند به انحاء مختلف دسته بندی شود:

  1. با توجه به مخاطب یا نهاد اجراء کننده
  2. سلبی یا ایجابی بودن
  3. دولتی یا غیر دولتی
  4. کوتاه مدت و برای مقطعی خاص یا بلند مدت و مداوم
  5. سیاسی، اقتصادی، فنی، تکنولوژیکی یا...
  6. نظارتی یا تولیدی یا...


[1] . رهبر معظم انقلاب 15/2/1372



موضوع :