تبلیغات
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)" - محور بصیرت سیاسی
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)"
"مثل شمعی پروانه ها را دور خود جمع کنید"
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
ارسال شده در چهارشنبه 10 دی 1393 ساعت 05:55 ب.ظ توسط علیرضا ابراهیم پور

ابزارهاى تهاجم فرهنگى

 

دشمنان و اعضاء ناتوی فرهنگی با استفاده از ابزارهای مختلف در پی ایجاد گسست در میان شالوده مستحكم دینی، ملی و منطقه ای است و متأسفانه جوانان و نوجوانان به دلیل حس كنجكاوی، علاقمندی به شناخت چیزهای جدید، عشق، جذابیت، كمی تجربه، اقتضای سنی و آسیب پذیری مهمترین ابزار در دست اهداف ناتوی فرهنگی هستند و آنچه كه موجب تخریب جوانان و نوجوانان می شود در محور فعالیت اعضاء ناتوی فرهنگی قرار دارد.
دشمنان و اعضاء ناتوی فرهنگی با استفاده از ابزارهای مختلف در پی ایجاد گسست در میان شالوده مستحكم دینی، ملی و منطقه ای است و متأسفانه جوانان و نوجوانان به دلیل حس كنجكاوی، علاقمندی به شناخت چیزهای جدید، عشق، جذابیت، كمی تجربه، اقتضای سنی و آسیب پذیری مهمترین ابزار در دست اهداف ناتوی فرهنگی هستند و آنچه كه موجب تخریب جوانان و نوجوانان می شود در محور فعالیت اعضاء ناتوی فرهنگی قرار دارد.
ابزارهاى فرهنگى، مجموعه امكانات و وسایلى هستند كه در رساندن پیام، مورد استفاده قرار مى‏گیرند. مهاجمان فرهنگى نیز از این روش‏ها و ابزارها براى گسترش فرهنگ خود بهره مى‏گیرند كه به چند مورد اشاره مى‏كنیم: 

1.    هنر و ابزارهاى هنرى:
هنر، تجلى احساسات، عواطف و زیبایى هاست و ابزارهاى هنرى، از مهم‏ترین و مؤثرترین وسایل در انتقال پیام به مخاطب مى‏باشند. از طرفى، نسل جوان و نوجوان هم شیفته وسایل هنرى هستند؛ از این رو مهاجمان تلاش مى‏كنند در قالب هنر، پیام‏هاى زهراگین و مخرّب خود را به شكلى جذاب به نسل جوان ارائه بدهند. 
ادبیات هر ملتى حاوى افكار، باورها، آرزوها و تاریخ آن ملت و به طور كلى، نمودى از زیبایى خواهى انسان‏هاست كه از نسلى به نسل دیگر منتقل مى‏شود. سلطه‏گران فرهنگى با استفاده از قالب‏هاى: شعر، قصه، داستان و رُمان - البته به شكل مبتذل آن - مى‏كوشند پیام‏هاى خویش را به جوامع بشرى منتقل كنند. 

2.    سینما و تئاتر:
این ابزار با تولید انواع فیلمها و سریالها و انتقال آن به کشور به طرق مختلف و نیز تاثیر گذاری بر روی سینماگران داخلی، تاثیرات سوئی را بر روی جوانان در رفتارهای اجتماعی گذاشته است.

3.    کتب و مطبوعات:
چاپ و نشر اشعار، مقالات و رمانهای مختلف جهت ترویج پوچ گرایی و نیز زیر سؤال بردن مبانی تئوریک نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای فرهنگی آن و...در سطح گسترده ای مورد استفاده مخالفان نظام جمهوری اسلامی و حامیان غربی آنها قرار گرفته است و نقش بسزایی در تهاجم فرهنگی غرب برای تضعیف باورهای اسلامی و انقلابی داشته است. در این خصوص نقش نویسندگان بعنوان عناصر اصلی فرهنگ، هنر و علم نیز مهم است، چرا که جذب و همسو کردن یک نویسنده و پیشقراول فرهنگی کشور با خود، آثار مخربی را در اذهان و افکار و رفتار مخاطبان دارد.ایجاد تردید در کار آمدی حکومت دینی و اینکه تفکر دینی راهگشای مسائل و مشکلات امروزی نیست و ترویج تز جدایی دین از سیاست و...از جمله افکار ارائه شده توسط برخی نویسندگان داخلی می باشد که باورهای اسلامی و انقلابی را مورد هجوم قرار داده اند و این ایده ها شدیدا از طرف سرمداران فرهنگ غربی و سلطه گران نظم نوین جهانی حمایت می شوند.

4.    ورزش و میادین ورزشى:
ورزش از جمله علاقه‏ها و نیازهاى اساسى انسان براى سلامت جسمى اوست كه مى‏تواند در ایجاد شادى و فرح، برقرارى روابط مناسب اجتماعى و غنى سازى اوقات فراغت مؤثر باشد، لیكن مهاجمان فرهنگى از این پدیده اجتماعىِ خوش‏آیند به عنوان یك وسیله مؤثر براى انتقال افكار و ارزش‏هاى مورد پسند خود بهره مى‏گیرند. 

5.    روشن‏فكران و غرب گرایان خود باخته:
مهاجمان با گزینش نمایندگانى از خود ملت‏ها و فراهم كردن امكانات، آنان را به «عمله استعمار» و «بلندى گوى فرهنگ بیگانه» تبدیل مى‏نمایند. 

6.    زنان و دختران و محرّك‏هاى عاطفى و جنسی:
فرهنگ تهاجم، براى توسعه و پیش‏برد اهداف خود، از زنان و دختران به عنوان ابزارى براى انتقال فرهنگ مبتذل خود به سایر جوامع استفاده مى‏نمایند. على رغم تبلیغات گسترده و عوام فریبانه‏اى كه غربیان بر ارزش نهادن به مقام زن در سطح جهان انجام مى‏دهند، ولى براى رسیدن به اهداف شوم خود از هر وسیله نامشروعى استفاده مى‏كنند و به هیچ چیزى پاى بند نیستند. 

7.    رسانه ها، فنون و تكنولوژى برتر:
استعمارگران به كمك فنون و تكنولوژى برتر به استیصال دیگر كشورها مى‏پردازند و در پرتو آن، آموزه‏ها، ارزش‏ها و باورهاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى خویش را بر دیگران تحمیل مى‏كنند. ماهواره، اینترنت، موبایل، بازی های رایانه های، فیلم، کارتون و... بخشی از این ابزارهایند. این ابزارها مهمترین پشتیبان عملیات روانی، استحاله فرهنگی، تخریب، تخدیر و تحقیر فرهنگی و شستشوی مغزی ملتها به حساب می آیند. 

8.    سازمان‏ها و نهادهاى بین المللى و منطقه‏اى:
مهاجمان فرهنگى، بسیارى از نهادهاى عام المنفعه و بین المللى خدمت‏رسانى را وسیله‏اى براى تبلیغ و ترویج فرهنگ خود و حاكمیت بخشیدن به امپریالیسم فرهنگى، قرار داده‏اند. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در راستای اهداف امپریالیستی غرب همیشه در دادن وامها به دولتهای متقاضی شرایطی قرار می دهند.جنبه هایی از این شرایط در تحمیل فرهنگ سرمایه داری بسیار مؤثر است.بعنوان مثال شرایط بانک جهانی، و صندوق بین المللی پول برای دادن وام به ایران مبتنی بر تسریع خصوصی سازی و تعدیل اقتصادی و هماهنگی با بازار آزاد جهانی و نیز ایجاد مناطق آزاد تجاری، ابزار بسیار مناسبی برای ترویج فرهنگ غربی از جمله تغییر الگوی مصرف، تجمل گرایی و رواج پوشش و مدهای غربی و...داشته است.

9.    مواد مخّدر:
دشمنان فرهنگ ملت‏ها براى از بین بردن سلامت جهانى و روانى افراد جامعه، جلوگیرى از به وجود آمدن نسلى سالم و آینده ساز و براى از پاى در آوردن و به سستى كشاندن آنان، به گسترش مواد مخدّر، مسكرات و مواد تهییج كننده قواى جنسى در سایر كشورها دامن مى‏زنند. 
10.    باندهای فساد

11.    فرقه های نوظهور، مکاتب عرفانی قلابی

12.    بازی های رایانه ای:
بازی های رایانه ای یكی از كارآمدترین روش ها برای تأثیرگذاری و فرهنگ سازی در جهت اهداف ناتوی فرهنگی و مطرح نمودن نظام سلطه به طور عام می باشد. 
بازی ها بسیاری از اصول یادگیری مانند هم ذات پنداری (الگو سازی)، تمرین، تكرار، پاداش و تقویت را بكار می گیرند. در بازی های رایانه ای گرافیك، صدا و تعامل، ابتكار سیر داستان، كنجكاوی، پیچیدگی و تخیل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت های ریاضی، چالش حل مسأله و تجسم از جمله جنبه های فنی، روانی و فردی است كه بازیگران را جذب این بازی ها می كند. كار مستقل، مداومت در بازی، مشاركت فعال، تعامل مشاركتی، ساختار گروهی، یادگیری، رقابت یا همكاری گروهی و فرصت های برابر در بازی از جمله عواملی هستند كه در فرد برای ادامه بازی ایجاد انگیزه می كند.و دقیقاً به دلیل همین خصوصیات است كه به یكی از ابزار تأثیرگذاری غرب در راستای ناتوی فرهنگی علیه دنیای اسلام و خصوصاً انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است.
در بسیاری از این بازی ها مبارزه آمریكایی ها با اسلام و كشورهای اسلامی به بخصوص شیعه و كشور ایران مطرح است. در غالب این بازی ها بازیگر رایانه در حكم یك قهرمان آمریكایی با تروریست هایی درگیر می شود كه قیافه اسلامی و واضح تر بگوییم قیافه بسیجی و سپاهی ایرانی دارند. نمادهایی هم كه در این بازی ها به عنوان پایگاه های دشمن استفاده می شود مساجد و اماكن مذهبی مسلمانان با رنگ های سبز و آبی است كه كاشی ها و معرق كاری های اسلامی به صورت بسیار واضح و روشن در آن نمایان است. ماهیت این بازی ها معمولاً بر مبارزه با تروریسم متمركز شده است. سری بازی های «دلتا فورث» بخصوص نسخه های جدید آن كه كاملاً ماهیت ضد اسلامی دارد، از این قبیل هستند. ترویج روابط جنسی نامشروع، بی بند و باری فردی و اجتماعی و فرهنگی، خشونت، خرافه پرستی، مواد مخدر و... از دیگر مسائل ترویجی این بازی ها هستند.

13.    وزارتخانه های خارجی: 
افراد و دیپلمات های قوی دشمن در قالب مسئولین سیاسی و فرهنگی در برخی وزارتخانه های کشورهای خاص در پی ناتوی فرهنگی و تلاش برای براندازی نرم با راه انداختن انقلاب های مخملی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. 

14.    رادیوهای بیگانه و شبكه های مهم خبری: 
از ابزارهای مهم و قوی به شمار می روند و یكی از مهم ترین و جدی ترین حوزه های فعالیت كشورهای دشمن در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی استفاده از رسانه در جهت ایجاد جو منفی در ایران می باشد. جعل واقعیت و سانسور خبر حربه ای مهم در دست اعضاء ناتوی فرهنگی است كه به وسیله آن می توانند افكار عمومی را شكل دهند. 

15.    ترویج خط و زبان بیگانه 
‌    خط و زبان، دو نمود از هویت ملی هر جامعه و عامل پیوند اجتماعی به شمار می‌روند. از طریق این دو وسیله‌ارتباطی، پیامها مبادله می‌شوند و مواریث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابند. خط و زبان فارسی كه خود‌یكی از مفاخر ادب بشری است، طی قرون متمادی و بیش از هزار سال با فرهنگ اسلامی درآمیخته و هویت‌اسلامی ـ ایرانی یافته است. مهاجمان فرهنگی سعی در بی‌اعتبار كردن این میراث گرانبها دارند و درصدد ترویج خط ‌و زبان خویش هستند. از این رو تلاشی كه در بعضی از كشورهای منطقه به منظور محو آثار فارسی از زبان‌های بومی‌صورت میگیرد در همین زمینه است. حذف واژه‌های عربی و تزریق واژه‌های انگلیسی و فرانسوی به زبان فارسی در‌زمان گذشته را نباید اتفاقی تلقی كرد. متأسفانه كماكان عده‌ای سعی دارند با استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه‌در گفتگوها و مكتوبات، دانسته یا ندانسته این ترفند دشمن را رواج دهند. در كنار این خطر باید به این مسئله نیز‌وقوف داشت كه در دنیای معاصر زبان انگلیسی یك زبان علمی است.

16.    ترویج و تقویت گروه ها و تشکل معاند و مخالف دانشجویی و حمایت اساتید و دانشجویان  مخالف دین و نظام:
در حال حاضر دشمن بیشترین توجه خود را به مراكز آموزشی عالی معطوف كرده است، به طوری كه بسیاری از جریانهای انحرافی با تمركز دین ستیزی، فرقه گرایی و... در دانشگاهها فعال شده اند. از مهمترین مراکز فرهنگی یک جامعه که می تواند محافظ و توسعه دهنده فرهنگ آن باشد، مدارس و دانشگاههای آن کشور است. زیرا نسل آینده ساز هر جامعه معمولا از این مسیر پرورش می یابد.لذا در تهاجم فرهنگی به کشور ما نیز تلاش گسترده ای از سوی بیگانگان و وابستگان آنها برای تغییر ارزشها و از خود بیگانگی صورت گرفته است که در پاسخ به آن موضوع اسلامی کردن دانشگاهها مطرح شد.

17.    پوشاک و البسه:
امروزه شاهد حجم عظیمی از کالاهای مصرفی بیگانه با داشتن بار منفی تبلیغی فرهنگی به کشور هستیم که تاثیر زیادی بر رفتار مردم بویژه جوانان دارد.کالاهای مصرفی در ظاهر مسکوت هستند ولی اثرات روانی که این کالاها در تغییر فرهنگ جامعه دارند قابل توجه است. علاوه بر اثرات مخرب فرهنگی و اشعه رفتارهای جنسی، گسترش فرهنگ مصرفی، یکی از نمودهای آن است که در پی آن، جامعه بی هدف به دنبال مصرف کالاهی مختلف می رود و از مقصد اصلی خود دور می گردد و حتی به فرهنگ غلط اسراف و تبذیر روی می آورد.

18.    الگو سازی هنرپیشه های غیر متعهد و پیرو فرهنگ های وارداتی:
تولید فیلم و سریالهای تلویزیونی مطابق با خصائص و روحیات نوجوانان و حوانان به جهت تاثیر گذاری فرهنگ غربی بر مردم و سینما گران داخلی