تبلیغات
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)" - روش های بصیرت افزایی 2
"شجره طیبه صالحین حوزه امیرالمومنین علی (ع)"
"مثل شمعی پروانه ها را دور خود جمع کنید"
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
ارسال شده در سه شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 03:05 ب.ظ توسط علیرضا ابراهیم پور

روش های بصیرت افزایی 2

شناخت و بینش بر مبنای حق – اسلام شناسی و جهان بینی توحیدی

امام علی علیه السلام می فرماید حق را بشناس اهل آن را خواهی شناخت. اصولا بصیرت چیزی جز شناخت حق و اهل آن نیست و البته این امر گاهی بر انسان مشتبه می شود و خصوصا در زمان فتنه نمی توان به سادگی آن را تشخیص داد.

شناخت و بینش بر مبنای حق – اسلام شناسی و جهان بینی توحیدی

امام علی علیه السلام می فرماید حق را بشناس اهل آن را خواهی شناخت. اصولا بصیرت چیزی جز شناخت حق و اهل آن نیست و البته این امر گاهی بر انسان مشتبه می شود و خصوصا در زمان فتنه نمی توان به سادگی آن را تشخیص داد.و راه این شناخت، تربیت نفس و فکر خویش است، به صورتی است که همواره اصول و مبانی مکتبی و منطقی را در هر رویدادی در نظر بگیرد و همه چیز را بر این پایه قرار دهد. با این استمرار و ملکه حتی در مواقع سخت و دشوار فتنه تشخیص حق و حرکت بر مبنای بصیرت بر این شخص ساده و دست یافتنی خواهد بود. بسیاری از مردم در یک فرآیند، به بصیرت دست می یابند، زیرا بصیرت از اموری نیست که ناگهان تحقق یابد، بلکه در یک فرآیند با علل و عوامل مختلف در انسان پدیدار می شود.

اصولا انسان مومن و متقی از نظر قرآن کسی است که درک درستی از وقایع جاری جهان و جامعه داشته باشد و آن را براساس حقایق هستی تحلیل کند و مسیر درست را بشناسد و برپایه آن بر وقایع جامعه وجهان تاثیرگذار باشد.[1]

 

تکیه بر اصول و معیارها به جای افراد و شخصیت ها

باید اشخاص را با حق بشناسیم نه این كه حق را با اشخاص؛ زیرا ملاك ارزیابی همه ما همان حق و حقیقت است. معروف است که امام علی علیه السلام در میان جنگ جمل به شخصی که در شناخت حق و باطل درمانده بود و نمی دانست که حق با علی است یا همسر پیامبر فرمودند: أعرف الحق تعرف أهله و اعرف الباطل تعرف أهله.

 

افزایش دانش و آگاهی و اطلاعات

بی تردید هر چه علم و آگاهی در جامعه بیشتر باشد شناخت حق و باطل آسان تر خواهد بود. قیام امام حسین(ع) نیز به خاطر این بود كه مردم را از گمراهی بیرون آورد و بدین سبب ایشان منزل به منزل برای مردم خطبه می خواند تا فهم و درك مردم آن زمان را ارتقا و بهبود بخشد و این نكته در زیارت اربعین نیز تاكید شده است كه برای نجات مردم از جهالت، نهضت حسینی برپا شده است. گروه های طاغوتی مثل رژیم قبلی ایران تلاش می کردند تا مردم را در ناآگاهی و فقر فکری قرار دهند و از این طریق مردم متوجه حق نخواهند شد و براحتی می توان باطل را برای آنان در لباس حق جلوه داد و به محض اینکه رهبران انقلاب و در راس آنان حضرت امام(ره) مردم را آگاه کرد روحیه حق طلبی مردم احیاء شد و نظام طاغوت را برچیدند.

 

دوری از دنیاگرایی و آلوده نشدن به مادیات دنیوی

این عامل از مهمترین عوامل کاهش و افزایش بصیرت است. بسیاری از افراد به خاطر پُست ، مقام و ثروت دنیوی نمی خواهند و نمی توانند هرگز بصیرت واقعی داشته باشند و این حالت شامل هم عوام و هم خواص مردم می شود.

حبیب بن مظاهر، هرگز دل به دنیا نبست و در ركاب فرزند رسول خدا(ص) تا آخر ایستاد، اما عمر سعد، علی رغم این كه در سوابقش دارای شخصیتی مطلوب بود، وعده ملك ری، وی را وسوسه كرد و در صف لشكریان یزید قرار گرفت؛ پس می توان گفت دنیاگرایی جزء اساسی ترین عوامل نداشتن شناخت و بی بصیرتی در انسان هاست.

اگر مسلمانان صدر اسلام، زراندوزی، پست و مقام، ترس و در یک کلام دنیاطلبی خود را بر مسیر هدایت حضرت پیامبر(ص)، عدالت امام علی(ع)، حق‌جویی امام حسن(ع) و ظلم ستیزی امام حسین(علیهم السلام) ترجیح نمی‌دادند، امروز تاریخ بشریت شرمگین از ریخته شدن خون خدا بر زمین نبود.

توده های مردم با توجه به این که کمتر در دام حسادت، قدرت طلبی و مانند آن قرار می گیرند و دارای تقوای عملی هستند، می توانند از بصیرت سیاسی برای دست یابی به مسیر هدایت و اوج و کمال بهره گیرند.

مقام معظم رهبری به این مساله اشاره می کنند: خیلى اوقات انسان مشاهده میكند كه توده‌ى مردم حقایق را از بعضى از خواص و نخبگان بهتر مى‌بینند و بهتر میفهمند؛ چون تعلقاتشان كمتر است.[2]

دنیا طلبی می تواند شامل تمام مظاهر دنیایی از قبیل: حرص و آز، طمع، غرور، حب مال، حب جاه و مقام، حسادت، کینه ورزی نسبت به دیگران، قدرت طلبی، ترس، دروغ گویی، پیمان شکنی و... باشد.



برچسب ها : شناخت و بینش بر مبنای حق – اسلام شناسی و جهان بینی توحیدی ,  روش های بصیرت افزایی 2 ,